Recensies

“BOEK VOOR VREEMDE VOGELS Het komt niet vaak voor dat ik mezelf herken in een boek. Dat ik het met plezier van kaft tot kaft lees en mezelf gewoner voel dan voor ik begon met lezen. Dat gebeurde me met het boek Uitzonderlijk talent, gids voor hoogbegaafden, uitvinders en andere vreemde vogels van Frans Corten.Het heeft lang geduurd voor ik echt erkende dat ik hoogbegaafd ben. Het was dat iemand anders dat hardnekkig vol bleef houden en ik merkte dat ik heel goed mensen met een hoog IQ kon begeleiden. In eerste instantie dacht ik namelijk dat ik het vooral goed herkende bij anderen. Na mijn rechtenstudie ben ik afgewezen voor de opleiding tot gerechtelijk ambtenaar in opleiding omdat mijn IQ te laag was. Van mijn snuggerheid had mijn leraar op de lagere school ook al geen hoge pet op. Die adviseerde Mavo en toen ik mijn cito goed scoorde, voegde hij daar schoorvoetend Havo aan toe. Na de brugklas kreeg ik een gymnasium-advies. Dat soort verwarrende situaties blijkt normaal voor hoogbegaafden, vreemde vogels en uitvinders, zo blijkt uit het boek van Frans Corten.

Op ontspannen en zorgvuldige wijze neemt hij je in het boek mee langs de kenmerken van hoogbegaafdheid en de uitdagingen waar mensen met een bijzonder intelligentie tegenaan lopen. Volgens zijn indeling val ik onder de uitvinders, omdat ik een therapeutische methodiek heb uitgevonden. Daarin heb ik meerdere methodieken (Jungiaanse psychologie en opstellingenwerk) met elkaar verbonden en doorontwikkeld tot een krachtige vorm die echt werkt.In zijn boek beschrijft hij dat mensen zoals ik op onorthodoxe wijze blijven zoeken naar manieren om iets echt werkend te maken. En dat zij tegelijkertijd daardoor soms uit de toon vallen, de aansluiting missen, tegenstand ondervinden en eenzaam zijn. Veel mensen mislukken in hun loopbaan en dat is waar Corten hen bij helpt. Hij geeft hen een heldere blik op zichzelf waardoor ze gaan waarderen wie ze zijn. En hij leert hen manieren om om te gaan met anderen. Om vragen te stellen en de ander zo mee te nemen in een verhaal in plaats van hem of haar patsboem te confronteren met de conclusie waardoor je ze kwijt raakt.

Frans Corten geeft tips en doet suggesties op een fijne, uitnodigende en humorvolle manier. Voor mij als ondernemer waren vooral het begin en de interviews interessant en herkenbaar. Dat hij ook twee interviews met vrouwen opnam, gaf mij een gevoel van geruststelling en gezien worden. Als je werknemer bent, is ook het middenstuk interessant waar de loopbaanbegeleiding centraal staat. Het boek geeft ook een beeld van de ontwikkeling van de begeleiding van hoogbegaafde volwassenen in Nederland. Ik zou zeggen: koop dat boek als je intelligentie wat meer is dan gemiddeld of je jezelf een vreemde vogel voelt omdat je op een andere manier denkt dan de mensen om je heen. Het boek biedt herkenning, een frisse blik en tips voor het nog beter inzetten van je talenten. Dat het ook nog eens prachtig geïllustreerd is en op mooi papier gedrukt, maakt het extra leuk.”

“Jouw boek werd me aangeraden, en ik heb het bijna in één keer uit gelezen. Iets dat voor mij extreem bijzonder is aangezien een boek lezen voor mij een uitdaging is. Het was zo herkenbaar, en een enorme steun omdat ik het gevoel had niet meer zo alleen geïsoleerd mijn “andere zijn” te ervaren. Een heel fijn boek, ontzettend bedankt dat je de moeite hebt genomen dit te schrijven, het deed me enorm goed dit te lezen.
Ik ga op zoek naar mijn kerntalenten en mijn passie. Ik hoop dat ik me over een tijd bevind in een baan die me niet meer volledig leegzuigt, maar werk heb dat me in balans houdt en me energie geeft zodat ik met een fijn gevoel mag excelleren.
Dankjewel, ik voel me soms alsof in een gevangenis met mijn rug tegen de muur. Ik heb nu weet een lichtje gezien waarmee ik hopelijk weer dichter bij mezelf en eigen geluk kom. “

‘Ik vind het een erg prettig boek, heerlijk van toon, respectvol, vriendelijk, deskundig, doorleefd. De portretten zijn volgens mij erg bemoedigend en geruststellend voor deze doelgroep: als je jezelf serieus neemt, dan kun je een geschikte weg en plek vinden.’ Donald Suidman, BBpublishers, uitgever van het succesvolle boek ‘Hoogbegaafde volwassenen, zet je gaven positief in’.

‘De auteur heeft zijn hart in dit boek gelegd: ik wens hem en de lezers toe dat ze het voelen kloppen.’ Rinke Visser.

‘Een helder en verhelderend werk. Erg fijn dat je het niet alleen laat bij het benoemen van fenomenen, maar dat je ook heel concreet inzichten en tips meegeeft over bijvoorbeeld communicatie.’ Louise van Swaaij.

‘Het lezen leverde mij een groot gevoel van herkenning op. Blijkbaar ben ik ook een vreemde vogel. En wat een verademing dat er in jouw portretten ook een paar zeer geleerde vreemde vogels zitten.’

‘Ik vind het erg goed geschreven, en dat zeg ik niet lichtvaardig! Echt heel knap gedaan. De toon is op een prettige manier persoonlijk en respectvol. Ik vind dat je ook jezelf op een goede manier in het boek een plek hebt gegeven.’

‘Ik heb me nu gerealiseerd dat ik al 10 jaar samen ben met een hoogbegaafde… Ik wist altijd al wel dat ze slim was maar veel in jouw boek slaat op haar. Het heeft me meer inzicht gegeven in de problemen die ze soms ervaart en ik zal het haar zeker laten lezen!’

‘Gisteren de gids gelezen tot aan de profielen/interviews en ik ben je dankbaar en diep ontroerd. Dankbaar vooral voor de erkenning en herkenning van mijn zijn. De ontroering kan ik nog niet goed omschrijven, maar ik moest vanochtend al drie keer spontaan huilen. Enerzijds van opluchting dat ik gewoon mag zijn wie ik ben en tegelijk een realisatie hoe lastig het is om zo mijn eigen weg te volgen en dat ik jarenlang heb gewerkt aan het voldoen van een sociaal wenselijk verwachtingspatroon, daarmee mijn eigen ik ontkennend. Een complexe emotionele mix.  De enige kritiek is dat ik had gewild dat het boek langer was, maar in het herlezen, nakauwen en laten inzinken van de gids zal de diepgang gaan zitten. Het moet echt verwerkt worden en dat maakt het een mooi geschenk. Dankjewel. ‘

“Vanochtend de envelop met je spiksplinternieuwe boek geopend. Wat een juweel. Voor mij als grafisch ontwerper, een lust voor het oog. Alles klopt. Het formaat, de typografie, de vormgeving en niet te vergeten de werkelijk prachtige illustraties. Van de inhoud ga ik zeker genieten.”

“Frans Corten ik ben er helemaal weg van, eerlijk waar. Zo treffend, sober en warm-menselijk tegelijk. Je beroert een snaar in hart, hoofd en ziel – wat een magnifieke toon!”

“En ik weet dat het heel laat is nu, maar ik heb je boek in één adem uitgelezen. En dat is lang geleden dat ik dat deed.Je raakt mij diep in mijn hart, het is het boek dat nog ontbrak! Heel mooi Frans”

Op Managementboek.nl: “Ik heb al meer gelezen over hoogbegaafden of slimme mensen, maar het komt niet zo vaak voor dat zo helder, beknopt en bruikbaar een aantal zaken op een rij worden gezet. Het boek blijft eenvoudig en kernachtig en vertelt zonder overbodige prietpraat over de problemen, waar hoogbegaafden tegenaan lopen.” Lees de hele recensie van Uitzonderlijk Talent op https://lnkd.in/eUKQKKG

“Graag wil ik je ontzettend bedanken voor je boek Uitzonderlijk Talent. Ik heb het gisteren in een ruk uitgelezen en heb zitten janken, lachen en staan dansen van herkenning en uitnodiging. Het afgelopen jaar heb ik mijzelf helemaal opnieuw uitgevonden na de zoveelste mislukking/teleurstelling binnen de gebaande paden. En ik vond het een verademing om te lezen hoe jij mijn pad van de afgelopen maanden leek te beschrijven (richt je op je motivatie, stop eens met het te bedenken, ga iets creatiefs doen). Nou, met dat laatste ben ik niet meer gestopt: ik ben een design studio gestart met kleurrijke, botanische (stof)patronen en ben nog nooit zo gelukkig geweest als nu.”

“Mocht u met dit mooie weer tijd over hebben om buiten in de zon en uit de wind op een bankje te gaan zitten met een boek, dan kan ik u het nieuwe boek van Frans Corten (KernTalentenanlist en loopbaanbegeleider voor hoogbegaafde volwassenen) van harte aanbevelen. Het leest zeer makkelijk en snel weg en staat boordevol relevante informatie voor iedere huisarts, loopbaancoach, GGZ-begeleider en/of leerkracht die met Uitzonderlijke Talenten in aanraking komt. Een absoluut feest van herkenning voor mij als professional, maar vooral als persoon!”

“Het boek leest prettig, met goede concrete tips. Bijna uit. Dit zegt wel wat voor een man die met moeite een boek leest (-; “

“Vind ik mezelf ineens in een boek als vreemde vogel. Het is Frans Corten gelukt om mij liefdevol te omschrijven. “

Met veel interesse je boek gelezen. Het leest makkelijk weg, inhoud overzichtelijk. Veel aan gehad, o.a begrippen, bore-out en micro-trauma’s. Een goede aanvulling bij psychiatrische diagnostiek/onderzoek, o.a. visie over autisme, meer respect voor bijzondere mensen, menselijke benadering van onzekerheden m.b.t. identiteit, omgang relaties, werk, sexualiteit, etc.”

“Wat een mooi boek, beste Frans! Het is toegankelijk geschreven, dus zeer prettig leesbaar. Zeer illustratief waar uitzonderlijke talenten maatschappelijk allemaal in terecht kunnen komen. Ook de persoonlijke verhalen zouden niet gemist kunnen worden. Ik zet het boek op de aanbevolen literatuurlijst van mijn Opleiding Tot Bezielingscoach. Je hart klinkt er in door, zoals Rinke ook schrijft! Ik hoop dat jij en ook veel hoogbegaafden er veel plezier aan zullen beleven.”

“Ik ben nogmaals je boek aan het lezen en ik vind het echt erg goed. Wat een prachtige zorgvuldigheid en betrokkenheid komt eruit naar voren. Je benoemt zeer precies de fenomenen die ertoe doen en ook hoe. Je legt daarmee, ongetwijfeld voor velen, echt een fundament onder wat het is om een uitzonderlijk talent/hoogbegaafd te zijn. En juist omdat je daarbij voldoende ruimte laat aan de lezer, kan dit fundament herkend worden als ‘eigen’. Bodem maken. (Pas als je staat kun je gaan lopen of zelfs vliegen!) Realiseer je je wel hoe ongelofelijk belangrijk het is wat je hier neerzet?”

Een boek waarin alle klopt, zoals we bij producten van Frans vaak zien. Het gaat mij zeker helpen in mijn zoektocht.”

“Toen ik het boek in handen kreeg met het verzoek er een recensie aan te wijden keek ik wel even vreemd op. Waarom moest ik aandacht besteden aan hoogbegaafden en uitvinders? Die zijn immers veel gevraagde gasten in talk-shows. Wellicht was het een gedachte kort door de bocht, zonder mij meteen te realiseren dat ook het leven van een hoogbegaafde niet altijd rozengeur en maneschijn is. Het boek van Frans Corten – dat mij geregeld bleef ‘aankijken’ oogt echter heel plezierig en heeft een fraaie lay-out en daar ben ik gevoelig voor. De vriendelijke uitstraling van de auteur gaf de doorslag.

Schuif je vooroordeel met een grote bezem voor je uit en ga aan de slag, zei het leesengeltje op mijn schouder. Natuurlijk weet ik dat hoogbegaafde kinderen het niet altijd gemakkelijk hebben. Problemen als fysieke zwakte, weinig sociale vaardigheden, of pestgedrag van leeftijdsgenootjes zijn nog al eens schering en inslag. Wellicht hebben velen van hen dat ook achter de rug als ze bij Frans Corten belanden. Als uitzonderlijk getalenteerde – al dan niet hoogbegaafd – vindt men niet vanzelfsprekend een juiste weg in leven en werk. Zij die hiermee ‘behept’ zijn hebben het over het algemeen niet makkelijk. Ze ervaren veelal een grote kloof tussen wat ze nodig hebben en wat ze aantreffen. Auteur Frans Corten heeft met zijn boek Uitzonderlijk talent. Gids voor hoogbegaafden, uitvinders en andere vreemde vogels zeker een prestatie geleverd. Hij is erin geslaagd de mens achter ‘het uitzonderlijke talent’ te laten zien, hem te begrijpen en op professionele wijze een methodiek te ontwikkelen om hun geëigende belangen te kunnen behartigen.

De auteur kan gezien worden als een pionier op het gebied van loopbaancoaching voor deze bijzondere doelgroep. Zijn praktijk ‘Werk en Waarde’ bestaat vanaf het begin van deze eeuw. In zijn boek heeft hij inzichten en tips van de afgelopen twintig jaar. verzameld en verwerkt. Corten onderzoekt problemen en stagnaties die uitzonderlijke talenten zoal tegenkomen en neemt daarbij ook de oorzaken onder de loep. Teveel aanpassen vindt hij geen goede optie. De moed om een specifieke keuze te maken kan wonderen verrichten, zoals het opzetten van een eigen bedrijf of zzp-er worden.

Een speciaal woordje voor de uitvoering en lay out van het boek is zeker op z’n plaats. De plaatjes van vreemde vogels zijn speciaal samengesteld en tot leven gebracht door Marije van der Sande en Gérard Schiphorst. De vormgeving van het boek is van Elsbeth Volker. De opzet van het boek is bepaald met Caroline van der Post, die ook de redactie doet. Het boek is een uitgave van Werk en Waarde i.s.m. Donald Suidman, die al eerder een boek over Hoogbegaafde volwassenen uitgaf.

P.S. De vreemde vogel in de ondertitel sprak mij wel aan! Gabriel Prinsenberg. Graphein, digitaal periodiek voor biografiewerkers nummer 69, okt 2019.”